“Νηστέψτε, κάνει καλό”!

“Νηστέψτε, κάνει καλό”!

(Από την Εφημερίδα ΑΛΛΑΓΗ, Ηρακλείου Κρήτης 4-3-1998)

Η Μεγάλη Σαρακοστή που μόλις ξεκίνησε, αποτελεί μια ευκαιρία για αποτοξίνωση, δίχως βλαπτικές συνέπειες για την υγεία μας. Αυτό τεκμηριώνεται και επιστημονικά, από μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα έρευνα που πραγματοποίησε το Ιατρικό Τμήμα του Πανεπιστημίου Κρήτης υπό τον καθηγητή κ. Αντώνη Καφάτο.
Η μελέτη είχε ως αντικείμενο τις διατροφικές συνήθειες στην Γυναικεία Ιερά Μονή Σαββαθιανών και τα αποτελέσματα, όπως δήλωσε ο κ. Καφάτος, καθηγητής Προληπτικής Ιατρικής και Διατροφής, είναι “εντυπωσιακά και αναπάντεχα”.
Το εντυπωσιακό της υπόθεσης, είναι ότι δεν βρέθηκαν ανεπάρκειες ή έλλειψη σε απαραίτητα συστατικά για την διατροφή των γυναικών αυτών!
Ο κ. Καφάτος εξηγεί: “ Ανακαλύψαμε χημικά το διαιτολόγιο των καλογριών, περιμένοντας να βρούμε διατροφικές ανεπάρκειες, λόγω της συνεχούς νηστείας. Τα αποτελέσματα της ανάλυσης μας προκάλεσαν μεγάλη έκπληξη. Όλα τα θρεπτικά στοιχεία ήταν στο διαιτολόγιο των καλογριών στις συνιστώμενες διεθνώς ποσότητες, δηλαδή στις ποσότητες που καλύπτουν τις ημερήσιες ανάγκες σε ενέργεια, βιταμίνες, πρωτείνες, υδατάνθρακες, ασβέστιο, σίδηρο, μαγνήσιο κ. ά. Αυτό επιτυγχάνεται, παρόλο που οι καλόγριες δεν τρώνε καθόλου κρέας και ψάρι (είχαν για παράδειγμα ως κύριο πιάτο καλαμάρια) και λάδι χρησιμοποιούν μόνο Σάββατο και Κυριακή”.
Είναι αξιοσημείωτο ότι ακόμα και το ασβέστιο στη διατροφή των καλογριών ήταν σχεδόν στις συνιστώμενες ημερήσιες ποσότητες. Παρότι οι καλόγριες δεν κατανάλωναν γάλα και γαλακτοκομικά προϊόντα, έπαιρναν το ασβέστιο που απαιτείται ημερησίως από τα όσπρια και τα λαχανικά. Χριστιανική νηστεία και υγιεινή διατροφή είναι για τη μοντέρνα Ιατρική σχεδόν ταυτόσημες έννοιες.
“Όλα τα συμπεράσματα επίπονων και μακροχρόνιων μελετών, οι οποίες έχουν δημοσιευθεί σε επιστημονικά περιοδικά διεθνούς κύρους, αναφέρουν διαιτητικές οδηγίες που συμπίπτουν με αυτές που ορίζει και διδάσκει εδώ και αιώνες η Ορθόδοξη Χριστιανική Θρησκεία”, επισημαίνει ο κ. Καφάτος. “Οι Έλληνες στην πλειονότητα τους ακολουθούν επί δεκαετίες και μακάρι να συνέχιζαν να τις ακολουθούν -τις νηστείες της Ορθόδοξης Εκκλησίας επί 180-200 περίπου ημέρες το χρόνο. Κατά την διάρκεια αυτών των νηστειών δεν κατανάλωναν καθόλου γαλακτοκομικά προϊόντα, αυγά, κρέας, ενώ ορισμένα θαλασσινά (ή και όλα) επιτρέπονταν”.
Επίσης, ιδιαίτερα ωφέλιμη θεωρείται η περιοδική φυτοφαγία (και όχι η καθολική ) όπως ορίζεται από την Εκκλησία για συγκεκριμένες χρονικές περιόδους. Πολύ ενδιαφέρον για τους ερευνητές είναι επίσης ότι σε ορισμένες νηστείες της Χριστιανικής Θρησκείας επιτρέπεται μόνο το ψάρι και όχι άλλα ζωικά προϊόντα, τα οποία έχει βρεθεί από τις επιστημονικές μελέτες ότι είναι βλαβερά για την υγεία μας.
“Τα πρόσφατα επιστημονικά δεδομένα δείχνουν ότι το ψάρι περιέχει απαραίτητα λιπαρά οξέα, που δεν μπορεί ο ανθρώπινος οργανισμός”, λέει ο κ. Καφάτος. “Τα οξέα αυτά ελαττώνουν τον κίνδυνο για έμφραγμα, μέσω της ελάττωσης της συγκολητικότητας των αιμοπεταλίων, των παραγόντων πήξεως του αίματος και της χοληστερίνης”.

10 Responses to “Νηστέψτε, κάνει καλό”!

  1. Παράθεμα: “Νηστέψτε, κάνει καλό”! |

  2. Παράθεμα: νηστεία..ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ !! | Kyriaki’s truth

  3. Ο/Η Βασίλης λέει:

    Κοιτάξτε, εγώ σέβομαι τα πιστεύω ενός Ορθόδοξου Χριστιανού, αλλά το άρθρο είναι κατάφορα ψευδές.. η νηστεία προκαλεί μεγάλη αδυναμία και είναι επιβλαβής για την υγεία[δείτε όσους τηρούν την νηστεία, ότι είναι παχύσαρκοι(το 99%)], ενώ ανάμεσα τους αυξάνονται οι ψυχικές ασθένειες.
    Προσωπικά [πέρα από την πίστη] μία ισορροπημένη διατροφή είναι η κατάλληλη για μακροζωϊα και υγεία, και όχι η αποχή από τις τροφές.
    Πχ τυπική καθημερινή διατροφή
    ΠΡΩΙΝΟ: Κακάο με τζίντζερ και μέλι. Ψωμί ολικής με ταχίνι και μέλι.
    ΔΕΚΑΤΙΑΝΟ: Πράσινο τσάι[σκέτο], μπανάνα και πράσινο μήλο.
    ΜΕΣΗΜΕΡΙ: Κοτόπουλο ή ψάρι ψητό, πράσινη σαλάτα και μία ρυζογκοφρέτα.
    1 μερίδα άπαχο τυρί.
    ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΟ: 1 χούφτα αμύγδαλα και πράσινο τσάι[σκέτο].
    ΒΡΑΔΥΝΟ: Γιαούρτι πρόβειο 2%, με πίτυρο βρώμης.
    ΠΡΙΝ ΤΗΝ ΚΑΤΑΚΛΙΣΗ: Ένα βοτανικό αφέψημα[σκέτο].
    Θα πρέπει επίσης να κάνουμε καθημερινά τουλάχιστον 40′ αερόβια άσκηση[πχ περπάτημα ή ποδήλατο].
    ΥΓ: Η νηστεία περιέχει μεγάλες ποσότητες υδατανθρακών που παχαίνουν, μία προτίστως πρωτεϊνική δίαιτα, με την προσθήκη λαχανικών και φρούτων, είναι η κατάλληλη για έναν υγιές οργανισμό.
    Αυτά.
    Ευχαριστώ, Βασίλης από Ρέθυμνο.

  4. Ο/Η nisteia λέει:

    @Βασίλη, σε ευχαριστούμε για το πρόγραμμα διατροφής που είναι πολύ καλό για περιόδους που δεν νηστεύουμε (και με κάποιες μετατροπές, και σε περιόδους που νηστεύουμε). Ασφαλώς καθένας έχει δικαίωμα να πιστεύει ό,τι θέλει, και αν εσύ διαφωνείς με το Ιατρικό Τμήμα του Πανεπιστημίου Κρήτης και τον καθηγητή κ. Αντώνη Καφάτο μπορείς να τους μεταφέρεις τις αμφιβολίες και αμφισβητήσεις σου. Από κει και πέρα δεν βρίσκουμε σωστό να τους κατηγορείς για ψεύτες, και μάλιστα χωρίς αποδείξεις. Η δική μας πείρα δείχνει ότι η νηστεία δεν μας έχει πειράξει σε τίποτα, μα σε τίποτα, και δεν έχουμε καμμιά αδυναμία κατά τις περιόδους νηστείας. Το αν κάποιος θα επιλέξει να τρέφεται κυρίως με υδατάνθρακες σε περιόδους νηστείας ασφαλώς δεν είναι κάτι που επιβάλει η Εκκλησία, ούτε η πρακτική της νηστείας. Εξαρτάται κυρίως από τις προσωπικές προτιμήσεις, τις διατροφικές γνώσεις και τις οικονομικές δυνατότητες του νηστεύοντος.

  5. Ο/Η Θ. Ρ. λέει:

    Η νηστεία δεν προϋποθέτει πολυφαγία σε «νηστίσιμα», ώστε να παχύνουμε. Οι πραγματικοί αθλητές της νηστείας (γιατί για άθλημα πρόκειται – πνευματικό και ηθικό άθλημα εννοώ, αδελφέ) δεν είναι παχύσαρκοι και ασφαλώς ούτε ψυχολογικά προβλήματα έχουν. Εκτός αν θεωρήσουμε την αγιότητα ψυχολογικό πρόβλημα, όπως ορισμένοι για λόγους δικών τους πεποιθήσεων…
    Ευχαριστώ.

  6. Ο/Η Βασίλης λέει:

    Κοιτάξτε, χωρίς να θέλω να φανώ εμπαθής με τους Πατέρες, η συντριπτική πλειοψηφία είναι παχύσαρκοι. Έχω φίλους Ιερείς και όλοι είναι υπέρβαροι[τουλάχιστον].
    Αυτό που λέω είναι ότι η νηστεία[αποχή από τροφές και ειδικά πρωτεϊνικές] αυξάνει το σωματικό
    βάρος και επιφέρει ασθένειες.
    Εκείνοι που θέσπισαν την [προγραμματισμένη] νηστεία τον 3ο με 4ο αιώνα, δεν είχαν το επιστημονικό υπόβαθρο, ώστε να φτιάξουν μία ορθή διατροφή και την θεωρώ λάθος.
    [Δεν θα αναφέρω το γιατί πρέπει κάποιος να φάει εληά, αλλά όχι λάδι γιατί θα φανώ εμπαθής].
    Το αν ο Κος Καφάτος[που οκ δεν ψεύδεται] εκφράζει μία προσωπική άποψη[πιθανόν ως πιστός]
    αυτό δεν σημαίνει ότι την υιοθετεί επίσημα ο κλάδος της διατροφολογίας.
    Για να έχει κάποιος μία σωστή σωματοκατασκεύη είναι υποχρεωτικό να τρέφεται σε καθημερινή
    βάση[σχεδόν] με πρωτεΐνες. Αλλιώς ο οργανισμός, αποθηκεύει λίπος και γίνεται αδύναμος.
    Αν θεωρείται ότι δεν προκαλεί »αδυναμία» η νηστεία, ποιος Ορθόδοξος Ιερέας έχει αθλητικά
    προσόντα, είναι ικανός να σηκώσει μεγάλο βάρος ή να περπατήσει 4-5 χλμ δίχως να κουραστεί;
    Επιμένω ότι το 99% του κλήρου είναι με περιττά κιλά, λόγω της…..νηστείας!
    Αναρωτιέμαι τι αποχή είναι αυτή από τροφές;;
    Τελικά κάποιοι είναι όντως ψεύτες, αφού ενώ λένε ότι »νηστεύουν»[απέχουν δλδ και από ΠΟΣΟΤΗΤΑ τροφής] τελικά αποδεικνύονται μη εγκρατείς[απόδειξη ο σωματότυπος τους].
    Μάλλον έχουμε να κάνουμε με την λαϊκή ρύση: »Δάσκαλε που δίδασκες και νόμο δεν εκράττεις».
    Καλή συνέχεια.. Βασίλης από Ρέθυμνο.

  7. Ο/Η nisteia λέει:

    @Βασίλη, χωρίς να θέλουμε να φανούμε εμπαθείς με κανέναν, πάρα πολλοί άνθρωποι σήμερα είναι από υπέρβαροι έως παχύσαρκοι λόγω διατροφής αλλά, κυρίως, διαβίωσης. Βλέπεις, το βάρος εξαρτάται και από άλλους παράγοντες εκτός από την διατροφή. Από κει και πέρα γνωρίζουμε πολλούς ασκητικούς ιερείς και χριστιανούς γενικότερα. Ένα μέλος μας που έχει συνεισφέρει πολλές συνταγές είναι νηστευτής αλλά και αθλητικότατος, καθώς προπονείται σε κολύμβηση και τρέξιμο… Όμως, νομίζω ότι είναι χαμένος χρόνος να ασχολείται κανείς και να σχολιάζει αν και κατά πόσο οι άλλοι είναι υπέρβαροι και γιατί. Είναι καλύτερα να ασχολείται με το τι είναι ο ίδιος! Πρέπει επίσης να πω ότι οι χριστιανοί δεν νηστεύουμε ούτε για να είμαστε ωραίοι, ούτε για να λέει ο κόσμος ότι νηστεύουμε, ούτε για να είμαστε υγιείς σωματικά: νηστεύουμε επειδή το ζητάει ο Κύριος, διευκρινίζοντας κιόλας ότι οι δαίμονες δεν φεύγουν παρά με προσευχή και νηστεία:
    “Τούτο το γένος εν ουδενί δύναται εξελθείν ει μη εν εν προσευχή και νηστεία” [Μαρκ. θ’29]
    “Τούτο το γένος ουκ εκπορεύεται ει μη εν προσευχή και νηστεία” [Ματθ. ιζ’21].

  8. Ο/Η Βασίλης λέει:

    Μία διευκρίνηση για τα εδάφια που μου έδειξες.
    Στο πρωτότυπο κείμενο που στηρίζεται στον Βατικανό, Αλεξανδρινό και Σιναϊτικό Κώδικα[και ασφαλώς είναι το εγκυρότερο] και που χρησιμοποιούν τόσο οι Νέστλε και Άλαντ όσο και οι Γουέστκοτ και Χόρτ τα εδάφια λένε:
    »Τούτο το γένος εν ουδενί δύναται εξελθείν ει μη εν προσευχή»[Μαρκ. θ’29]
    »Τούτο το γένος ουκ εκπορεύεται ει μη εν προσευχή»[Ματθ.ιζ 21]
    Στο πρωτότυπο κείμενο δεν γίνεται αναφορά στην νηστεία σε αυτά τα εδάφια.
    Η νηστεία εμφανίζεται στα εδάφια, μετά τον 6ο αιώνα…[!!!].
    Επίσης σύμφωνα με την επιστήμη, δεν υπάρχουν δαίμονες.
    Οι δαίμονες είναι τόσο υπαρκτοί, όσο και ο μπαμπούλας των παιδικών παραμυθιών.
    Απόδειξη: Την εποχή του Ιησού, υπήρχε ένας σεληνιαζόμενος[Επιληπτικός]. Τον…ακούμπησε
    ο Ιησούς και εξέβαλε το…δαιμόνιο! Σήμερα ο επιληπτικός θεωρείται ψυχικά πάσχων και λαμβάνει
    θεραπευτική αγωγή[πχ Topamac, Trileptal κτλ] και θεραπεύεται! που πήγε το δαιμόνιο λοιπόν;;
    Δεν είναι καλύτερα, να χρησιμοποιούμε για όσα μας συμβαίνουν την λογική;
    Εσείς τι λέτε;;
    Βασίλης από Ρέθυμνο.

  9. Ο/Η Pan λέει:

    Aπό που κι ως που ο σεληνιαζόμενος ταυτίζεται με τον επιληπτικό; Ακόμη στο ευαγγέλιο γράφει ότι συν τοις άλλοις, ο δαιμονισμένος «σεληνιάζεται», δηλ. ήταν δαιμονισμένος, σεληνιαζόταν κι όλας. Όποιος έχει αμφιβολίες για τον άν υπάρχει ο διάβολος, άς τον καλέσει, για να δεί αν υπάρχει!

  10. Ο/Η Ανώνυμος λέει:

    Βασίλη από Ρέθυμνο, γράφεις: @Μία διευκρίνηση για τα εδάφια που μου έδειξες.
    Στο πρωτότυπο κείμενο που στηρίζεται στον Βατικανό, Αλεξανδρινό και Σιναϊτικό Κώδικα[και ασφαλώς είναι το εγκυρότερο] και που χρησιμοποιούν τόσο οι Νέστλε και Άλαντ όσο και οι Γουέστκοτ και Χόρτ τα εδάφια λένε:
    ”Τούτο το γένος εν ουδενί δύναται εξελθείν ει μη εν προσευχή”[Μαρκ. θ’29]
    ”Τούτο το γένος ουκ εκπορεύεται ει μη εν προσευχή”[Ματθ.ιζ 21]@

    Ποιος καθορίζει την εγκυρότητα αν όχι η Εκκλησία, που είναι Σώμα τού Χριστού; Συνεπώς, εγκυρότερο κείμενο είναι αυτό τής Εκκλησίας, το Βυζαντινό, και όχι τα κείμενα που λες.

    Απόδειξη:

    Στο χωρίο που ανέφερες, ότι » Τούτο το γένος εν ουδενί δύναται εξελθείν ει μη εν προσευχή «, δεν έχει κανένα λογικό νόημα γιατί οι μαθητές τού Χριστού, ΜΕ ΠΡΟΣΕΥΧΗ έκαναν τον εξορκισμό ΚΑΙ ΑΠΕΤΥΧΑΝ. Συνεπώς, χρειάζεται κάτι ακόμα εκτός από προσευχή, και αυτό είναι που τούς είπε ο Χριστός. Τούς μίλησε για ΝΗΣΤΕΙΑ. Άρα τα κείμενα που επικαλείσαι είναι για τα πανηγύρια. Έγκυρο κείμενο είναι ΜΟΝΟ τής Εκκλησίας που έχει και τη Θεοπνευστία προς τούτο.

    @Στο πρωτότυπο κείμενο δεν γίνεται αναφορά στην νηστεία σε αυτά τα εδάφια.
    Η νηστεία εμφανίζεται στα εδάφια, μετά τον 6ο αιώνα…[!!!].@

    Παρουσίασέ μας τις αποδείξεις σου γι’ αυτό. Δεν αρκεί η δήλωσή σου.

    @Επίσης σύμφωνα με την επιστήμη, δεν υπάρχουν δαίμονες. Οι δαίμονες είναι τόσο υπαρκτοί, όσο και ο μπαμπούλας των παιδικών παραμυθιών.@

    Η Επιστήμη ΔΕΝ λέει ότι δεν υπάρχουν δαίμονες. Απλώς δεν τούς έχει εντοπίσει για να μιλήσει γι’ αυτούς. Αν γνωρίζεις ΟΠΟΙΑΔΗΠΟΤΕ επιστημονική μελέτη, που να έχει ΑΠΟΔΕΙΞΕΙ με τον επιστημονικό τρόπο τού πειράματος, ότι δεν υπάρχουν δαίμονες, έχεις την υποχρέωση να την παρουσιάσεις.

    @Απόδειξη: Την εποχή του Ιησού, υπήρχε ένας σεληνιαζόμενος[Επιληπτικός]. Τον…ακούμπησε
    ο Ιησούς και εξέβαλε το…δαιμόνιο! Σήμερα ο επιληπτικός θεωρείται ψυχικά πάσχων και λαμβάνει
    θεραπευτική αγωγή[πχ Topamac, Trileptal κτλ] και θεραπεύεται! που πήγε το δαιμόνιο λοιπόν;;@

    Μη μπερδεύεις της παθήσεις με τη δαιμονοκαταληψία. Το ότι υπάρχουν ΚΑΙ ψυχικά άρρωστοι, δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχουν και δαιμονοκατειλημμένοι. Το ένα δεν αναιρεί το άλλο.

    @Δεν είναι καλύτερα, να χρησιμοποιούμε για όσα μας συμβαίνουν την λογική;
    Εσείς τι λέτε;;@

    Μιλάς εσύ για λογική;

    Αν δεν δέχεσαι την ύπαρξη δαιμονίων, τότε προς τι χρησιμοποιείς την Αγία Γραφή, που σαφώς δέχεται την ύπαρξη δαιμονίων; Πρέπει να αποφασίσεις. Ή δέχεσαι τη Γραφή και τη χρησιμοποιείς και δέχεσαι και τα δαιμόνια, ή δεν τη δέχεσαι και δεν μπορείς να τη χρησιμοποιείς ως βάση συζήτησης. Βάλε το μυαλό σου σε μία τάξη, γιατί βρίσκεσαι σε παραλογισμό.

    Εμείς λέμε ότι χρειάζεσαι γιατρό, για τους διαρκείς κύκλους που κάνεις με αλλαγή προσωπικότητας, όπως μάς έχουν πληροφορήσει άνθρωποι που σε γνωρίζουν και που γνωρίζεις κι εσύ. Είναι μια πάθηση, και ίσως υπάρχει κάποιο φάρμακο που θα σταθεροποιήσει τις μεταπτώσεις σου.

Σχολιάστε