ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ

Στη σελίδα αυτή θα δημοσιεύουμε άρθρα που αναφέροντα στη νηστεία κυρίως από πνευματική άποψη. Το πρώτο άρθρο βρίσκεται σ’ αυτή τη σελίδα και τα υπόλοιπα θα τα βρείτε στους δεσμούς στο τέλος του.

Πρωταρχική επιδίωξη της νηστείας είναι η κάθαρση του πιστού, της ψυχής και του σώματός του. Ο Μ. Βασίλειος ονομάζει την νηστεία «φάρμακον ἁμαρτίας ἀναιρετικόν». Η νηστεία καθαίρει, κατ’ αρχάς, τις αισθήσεις του σώματος και θανατώνει την φιληδονία. Ενώ η γαστριμαργία και η κοιλιοδουλεία εξάπτει το σαρκικό φρόνημα και διεγείρει τις ορμές, η νηστεία, αντίθετα, μαραίνει τις σαρκικές επιθυμίες και κοιμίζει τις επαναστάσεις του σώματος, όπως διδάσκει ο Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς. Είναι χαρακτηριστικές οι παρομοιώσεις της νηστείας που ανευρίσκουμε σε πολλούς Πατέρες ή εκκλησιαστικούς ύμνους. Την παρομοιάζουν με μάχαιρα ή ξίφος, που αποκόπτει τα πάθη της σαρκός, και με χαλινάρι που χαλιναγωγεί τις ορμές του σώματος. Η νηστεία δεν καταστέλλει μόνο τις άτακτες κινήσεις του σώματος· ελευθερώνει ταυτόχρονα τον άνθρωπο και από τα πάθη της ψυχής. Κατά τον Άγιο Ιωάννη τον Χρυσόστομο η μέθη και η αδηφαγία μας υποδηλώνουν στην τυραννία των παθών, ενώ η νηστεία μας ελευθερώνει από τα δεσμά, μας απαλλάσσει από την τυραννία και μας επαναφέρει στην προγενέστερη ελευθερία μας. Πολύ σωστά, λοιπόν, ονομάζεται η νηστεία «παθοκτόνος» και «φάρμακον παθῶν καθαρτήριον» .

Μαζί με τά πάθη, η νηστεία μας απαλλάσει και από τους ρυπαρούς λογισμούς. Κατά τους θεοφόρους Πατέρες μας ένα από τα πλέον αποτελεσματικά όπλα, με το οποίο μπορούμε να αποδιώξουμε τους πονηρούς λογισμούς είναι η νηστεία. Όπως παρατηρεί ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος η νηστεία «πολλὴν ἐν τοῖς λογισμοῖς ἡμῶν ποιεῖται τὴν γαλήνην…»

Συχνά η νηστεία παρομοιάζεται με όπλο. Οι αγωνιζόμενοι πιστοί, λοιπόν, κρατώντας το όπλο τούτο αντιμάχονται το διάβολο και αποκρούουν τις εφόδους των πονηρών πνευμάτων. Ο Μέγας Βασίλειος διδάσκει ότι «νηστεία ὅπλον ἐστὶ πρὸς τὴν κατὰ τῶν δαιμόνων στρατιάν.»

Πηγή: Φωνή Κυρίου, Αποστολική Διακονία της Εκκλησίας της Ελλάδος, 27/11/2005, έτος 53ον, Αριθ. Φυλ. 48 (2729), σελ. 192

Ακολουθούν δεσμοί προς άλλες σελίδες μας που επεξηγούν και αναλύουν τα παραπάνω.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s