Άρχισε η νηστεία των Χριστουγέννων!

Νηστεία άσκηση ελευθερίας

Αυτή την ευλογημένη περίοδο πορευόμαστε προς τα Χριστούγεννα με την άσκηση της νηστείας ,η οποία αρχίζει την 15η Νοεμβρίου και τελειώνει την 24η Δεκεμβρίου. Πως θα πρέπει να την νηστεύουμε;

Καθ’ όλη τη διάρκεια του σαρανταημέρου δεν καταλύουμε κρέας, γαλακτερά και αυγά. Αντίθετα, επιτρέπεται να καταλύουμε ψάρι όλες τις ήμερες — πλην, φυσικά, της Τετάρτης και της Παρασκευής— από την αρχή μέχρι και την 17η Δεκεμβρίου. Ψάρι καταλύουμε επίσης και κατά την εορτή των Εισοδίων της Θεοτόκου, οποιαδήποτε ημέρα κι αν πέσει.

Από την 18η μέχρι και την 24η Δεκεμβρίου, παραμονή της εορτής, επιτρέπεται η κατάλυση οίνου και ελαίου μόνο — εκτός, βέβαια, των ημερών Τετάρτης και Παρασκευής που θα παρεμβληθούν και κατά τις οποίες τηρούμε άλαδη νηστεία. Επίσης με ξηροφαγία νηστεύουμε την πρώτη ήμερα της νηστείας, 15η Νοεμβρίου, καθώς και την παραμονή της εορτής, έκτος βέβαια κι αν πέσουν Σάββατο η Κυριακή.

Τι είναι όμως η νηστεία ; Η νηστεία δεν είναι κάποιο θρησκευτικό-τυπολατρικό δρώμενο ή κάποια δίαιτα για να πούμε ότι τηρήσαμε το θρησκευτικό μας καθήκον, ούτε φυσικά κάποιος εξαναγκασμός. Αν η νηστεία δεν συνοδεύεται από πνευματική ζωή , η οποία είναι ανάλογη με τις δυνατότητες κάθε ανθρώπου , σύμφωνα με τις θεραπευτικές συμβουλές του πνευματικού, τότε καταντά μια κοσμική δίαιτα.

Η έννοια της νηστείας έχει πνευματικές ρίζες . Είναι συνδεδεμένη με την βιοτική μέριμνα του ανθρώπου και όταν μπορέσει ο άνθρωπος να πειθαρχήσει κατά Θεόν στον αγώνα της νηστείας, τότε θα μπορέσει να εισέλθει και στα βάθη της καρδιάς του για να δώσει μεγαλύτερες μάχες. Η νηστεία είναι άσκηση ελευθερίας και αγώνας κατάπαυσης των παθών και κατάκτησης των αρετών. Για αυτό και δεν νηστεύουμε μόνοι μας αλλά με τις νουθεσίες του πνευματικού μας που θα μας δώσει τις κατάλληλες συμβουλές προς θεραπεία και επανατοποθέτηση στο δρόμο του Χριστού. Η νηστεία από μόνη της δεν σώζει, απλά είναι μέσο στην πνευματική ζωή και όχι αυτοσκοπός. Η νηστεία προβλέπεται στην Αγία Γραφή: Ο Χριστός νήστεψε σαράντα μέρες μετά τη βάπτισή Του στον Ιορδάνη (Ματθ. 4, 1), και, παρόλο που τόνισε πως ο άνθρωπος μολύνεται απ’ αυτό που βγαίνει απ’ το στόμα κι όχι απ’ αυτό που μπαίνει (Ματθ. 15, 10-20), είπε για το διάβολο: «αυτό το γένος δε φεύγει, παρά μόνο με προσευχή και νηστεία» (Ματθ. 17, 21). Μας άφησε επίσης συμβουλές για το πως πρέπει να είναι θεραπευτική μια νηστεία:

«Και όταν νηστεύετε, μη γίνεστε σαν τους υποκριτές, σκυθρωποί· επειδή, αφήνουν άπλυτα τα πρόσωπά τους, για να φανούν στους ανθρώπους ότι νηστεύουν», (Ματθ. 6,16)

Σύμφωνα και με τα λόγια του Κυρίου η νηστεία είναι ελεύθερη άσκηση αγάπης και αυτοπροσφοράς του ανθρώπου προς τον Θεό.

Νηστεύουμε για να μάθουμε να είμαστε ταπεινοί, να νιώθουμε τον βασανισμένο συνάνθρωπό μας. Να απομακρύνουμε τις αισθήσεις από τις επίγειες απολαύσεις και να ενωθούμε με τις ουράνιες. Νηστεύουμε για να ανοίξει ο δρόμος προς στην καρδιά μας ώστε ο Κύριος να την θεραπεύσει και να την ελευθερώσει. Ο αγώνας της νηστείας καλό είναι να γίνεται ψυχοσωματικά. Οι αγωνιστές της αγάπης του Θεανθρώπου βαδίζουν όχι για να κερδίσουν κάτι αλλά για να ανοίξει η καρδιά τους και να αγαπήσει πραγματικά και θυσιαστικά.

Καλό αγώνα και καλή μετάνοια

Σ.Σ.

Πηγή: http://euxh.gr/index.php//λειτουργικά-θέματα/λειτουργική-ζωή/νηστεία-χριστουγέννων.htm

Advertisements
This entry was posted in ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ and tagged , , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Άρχισε η νηστεία των Χριστουγέννων!

  1. Ο/Η Λευτέρης λέει:

    Από που όμως αρχισε η νηστεία των Χριστουγέννων;Μήπως από τα μοναστήρια;Θέλω παρακαλώ μια απάντηση.

  2. Ο/Η nisteia λέει:

    @Λευτέρης: «Η εορτή της κατα σάρκα γεννήσεως του Κυρίου μας Ιησού Χριστού αποτελεί τη δεύτερη μεγάλη Δεσποτική εορτή του χριστιανικού εορτολογίου. Μέχρι τα μέσα του Δ’ αιώνα η Εκκλησία της Ανατολής συνεόρταζε τη γέννηση και τη βάπτιση του Χριστού υπό το όνομα τα Επιφάνεια την ίδια ήμερα, στις 6 Ιανουαρίου. Τα Χριστούγεννα ως ξεχωριστή εορτή, εορταζομένη στις 25 Δεκεμβρίου εισήχθη στην Ανατολή από τη Δύση περί τα τέλη του Δ’ αιώνα.

    Ό άγιος Ιωάννης ό Χρυσόστομος, που πρώτος ομιλεί για την εορτή των Χριστουγέννων, την ονομάζει «μητρόπολιν πασών των εορτών» και μας πληροφορεί περί το 386 ότι «ούπω δέκατον έστιν έτος, εξ ου δήλη και γνώριμος ημίν αύτη η ημέρα (της εορτής) γεγένηται».

    Με τη διαίρεση της άλλοτε ενιαίας εορτής και την καθιέρωση των τριών ξεχωριστών εορτών, της Γεννήσεως την 25η Δεκεμβρίου, της Περιτομής την 1η και της Βαπτίσεως την 6η Ιανουαρίου, διαμορφώθηκε και το λεγόμενο Δωδεκαήμερον, δηλαδή το εόρτιο χρονικό διάστημα από τις 25 Δεκεμβρίου ως τις 6 Ιανουαρίου. Έτσι διασώθηκε κατά κάποιο τρόπο η αρχαία ενότητα των δύο μεγάλων εορτών της Γεννήσεως και της Βαπτίσεως του Κυρίου.

    Ή μεγάλη σημασία που απέκτησε με την πάροδο του χρόνου στη συνείδηση της Εκκλησίας η νέα εορτή των Χριστουγέννων και η ευλάβεια των πιστών και ιδιαίτερα των μοναχών, απετέλεσαν τις προϋποθέσεις για την καθιέρωση και της προ των Χριστουγέννων νηστείας. Σ’ αυτό ασφαλώς επέδρασε και η διαμορφωμένη ήδη τεσσαρακονθήμερη νηστεία της Μεγάλης Τεσσαρακοστής που προηγείτο του Πάσχα.

    Όπως η εορτή έτσι και η νηστεία, ως προετοιμασία για την υποδοχή των γενεθλίων του Σωτήρος, εμφανίστηκε αρχικά στη Δύση, όπου η νηστεία αυτή ονομαζόταν Τεσσαρακοστή τον άγιου Μαρτίνου επειδή άρχιζε από την εορτή του άγιου τούτου της Δυτικής Εκκλησίας. Το ίδιο επανελήφθη και σ’ εμάς, όπου πολλοί τη νηστεία των Χριστουγέννων ονομάζουν του άγιου Φιλίππου επειδή προφανώς αρχίζει την επομένη της μνήμης του Αποστόλου. Οι πρώτες ιστορικές μαρτυρίες, που έχουμε για τη νηστεία προ των Χριστουγέννων, ανάγονται για τη Δύση στον Ε’ και για την Ανατολή στον ΣΤ’ αιώνα. ‘Από τούς ανατολικούς συγγραφείς σ’ αυτήν αναφέρονται ό Αναστάσιος Σιναιτης, ό πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως Νικηφόρος ο Ομολογητής, ο άγιος Θεόδωρος ο Στουδίτης, καθώς επίσης και ο πατριάρχης Αντιοχείας Θεόδωρος Βάλσαμων.

    Ή νηστεία στην αρχή, καθώς φαίνεται, ήταν μικρής διάρκειας. Ό Θεόδωρος Βαλσαμων, που γράφει περί τον ΙΒ’ αιώνα και κατά συνέπεια μας πληροφορεί για τα όσα ίσχυαν στην εποχή του , σαφώς την ονομάζει «επταήμερον». Όμως υπό την επίδραση της νηστείας της Μεγάλης Τεσσαρακοστής επεξετάθη και αυτή σε σαράντα ήμερες, χωρίς εν τούτοις να προσλάβει την αυστηρότητα της πρώτης.» Από το “Η νηστεία της Εκκλησίας”, Αρχιμ. Συμεών Κούτσα, Εκδ. Αποστολική Διακονία, σελ. 88-92

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s